1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

KAYMA TİPLERİ VE YAPILACAKLAR

Gönderilme zamanı: 27 Oca 2010 13:00
gönderen Offroadpassion
GENEL KAYMA DURUMLARI VE YAPILACAKLAR

Ayağınızı yavaş yavaş gaz pedalından çekin ve zemine tutunma sağlanınca yavaş yavaş tekrar basın.

Kayarken savrulmayı engellemek için direksiyonunuzu kayma yönüne doğru çevirin.

kesinlikle tekerleklerin kızaklamasına sebep olacak şekilde frene basmayın.

Unutmayın, dönmeyen ön tekerlekler Aracınıza yön verilemezsiniz.

Eğer kızakladıysanız, hemen fren basıncını azaltın ve tekerleklerin dönmesini sağlayın ama, sakın ayağınızı frenden tam olarak çekmeyin (ABS varsa sonuna kadar basmak gereklidir).

Gaza gereğinden fazla basmışsanız ayağınızı gazdan çekin, frene çok bastıysanız frendeki basıncı azaltın, direksiyonu sert şekilde çevirmişseniz direksiyonu yumuşatın, ayağınızı debriyajdan sert çekmişseniz tekrar debriyaja basın

Gönderilme zamanı: 29 Oca 2010 00:33
gönderen 4L
birde oto terminolojisinde bahsi sıklıkla geçen önden kayma (over steer) ile arkadan kayma (under steer) olayla vardır. aracın çekiş yonü (önden yada arkadan) gibi düşünülse de genellikle bununla ilgisi olmayıp, kontrol edilemeyen ağırlık aktarımı kaymaya sebep olur. Her şey fizik kurallarına göre çalışır.

Önden kayma Viraj içindeki ideal çizgiye göre, otomobilin yönü (açısı) değişirse izlenmesi gereken yay genişler ve bu da aracın viraj dışına kayması demektir.başka bir ifade ile araç direksiyonu çevirdiğiniz yöne gitmez ataletin etkisi ile önden düz kaymaya başkar. Merkezkaç kuvveti ön lastikleri zorlar ve viraj çizgisini genişletmeye başlar. Yani araç ön lastikleri üzerinde viraj dışına doğru kaymaya başlar. Direksiyonun hafiflemesi de bunun bir başka sonucudur. Bu durum genellikle viraja yüksek hızda girildiğinde ya da gaz pedalına aniden basıldığında (önden çekişli araçlarda) tekerleklerin patinaja düşmesi sonucu oluşur.

Önden kayma durumunda ne yapmalı? Yavaşlamak ve ön lastiklerin yeniden yola tutunmasını sağlamak için ayağı gaz pedalından dengeli bir şekilde çekmek ya da çok çok hafifçe frene basmak gerekir. Ani ve sert hareketler arka tekerleklerdeki ağırlığın öne transfer olmasına ve otomobilin arkasının savrulmasına sebep olacağından durum daha vahim bir hal de alabilir. Çok hafif frenaj yada hafif gaz kesme ile yeniden tutunma sağlanmalıdır. Bir diğer önemli nokta, güvenli yol tutuş sağlanmadıkça asla hızlanmak için gaza basılmamalı ve direksiyonun yönü değiştirilmemeli.

Arkadan kayma Viraja çok içerden giren araç, viraj dönme açısını daraltır. Bu durum arkadan kaymayla sonuçlanır. Motoru önde olan bir otomobilin yavaşlaması ya da ani fren yapmasıyla birlikte öne doğru ağırlık transferi gerçekleşir ve arka tekerleklerdeki yük azalır. Sonuçta hafifleyen ve yere tutunamayan arka kısım merkezkaç kuvvetinin etkisiyle dışa doğru kaymaya başlar. Arkadan itişli otomobillerde ani hızlanma isteği de arkadan kaymaya sebep olabilir. yüksek beygir güçlü spor otomobilleri yada racing motorları düşünün.

Arkadan kayma durumunda ne yapmalı? Teorik olarak arka tekerleklerin tutunabilmesi ve gücü yere aktarabilmesi gerekir. Bunun için yapılması gereken şey tekrar güç vermek ve direksiyonu aracın arkasının kaydığı yöne doğru çevirmektir. Ancak bu çok nazik bir durumdur; çünkü direksiyonun ters yöne fazla ya da az çevrilmesi bu manevranın başarısız olmasına sebep olur. Profesyonel pilotlar diğer sürücülere oranla bu tip durumlarda araçlarına çok daha kolay hakim olur. Ancak günümüzde sürücüye bu tür zor anlar yaşatmayacak elektronik destek sistemleri yaygınlaşmaya başladı.