1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sistemleri

Gönderilme zamanı: 05 Oca 2016 11:35
gönderen Offroadpassion
Otomatik vites park pozisyonu çalışma sistemleri benimde uzun zamandır merak ettiğim bir detayına ineyim diye aklımdan geçen bir konuydu..Sitemizde bir konuda yokuşta park sırasında (P) pozisyonumu / El frenimi vs tartışması sonrasında böyle bir başlığın gerekli olduğunu düşündüm..

Tanım şöyle yaparsak...Otomatik vites araçlara P konumu (Parking) aracı tamamen sabitler.. P(Parking) konumunda araç nasıl sabitleniyor..
a)Fren disklerini sıkan bir sistemmi var :?:
b)Motoru sabitleyen bir sistemmi var :?:
c)Şanzumanı kitleyen durduran bir sistemmi var :?:

Farklı modellerde farklı uygulamalar olma ihtimalinide düşünerek :!: .. :arrow: konuyu araştırdığımda genelinde şanzuman içerisinde bir kilit sistemi olduğunu gördüm.. :roll:

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 05 Oca 2016 11:42
gönderen Offroadpassion
Bu kilit sistemi, D veya R posizyonundan P pozisyonuna geçtiğinizde devreye giriyor :!: .. Otomatik kullanan arkadaşlarda tecrübelerini eklerlerse sevinirim.
Litaratürde Parking Pawl veya Transmission Break diye geçiyor, aktarma sistemini kitleyen mekanik fren sistemi olarak tasarlanmış bir yapı esasında.

Resim

Resim

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 05 Oca 2016 11:43
gönderen Offroadpassion
Bu tip fren veya araç sabitleme sistemi haricinde otomatik araç sistem bilgileri olan varsa ve paylaşırsa sevinirim.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 09:13
gönderen taner.eraslan
Bu yazılanlardan anladığım kadarıyla otomatik vitesli arabalarımızı yokuşta park ederken el frenini çekmeyip vitesi "P" konumuna almamız tek başına yeterli. Doğru mu anlamışım?

Hemen aklıma şu soru geldi. Anlaşıldığı kadarıyla şanzıman içerisinden hareket engelleniyor. Bir çeşit fren gibi. Fakat arabanın yürüyüp gitmemesi için şanzıman ile tekerleklerin birbirine bağlı durumda olması lazım demektir. Arazi vitesi 2H iken ön tekerleklerin şanzımana bağlı olmadığını düşünürsek "P" pozisyonu sadece arka tekerleklerin dönmesini önleyecektir (tıpkı el freni gibi) doğru mu? Aklıma gelen soru bu değildi morgulus Asıl sorun arazi şanzımanını yanlışlıkla "N" pozisyonunda bırakırsak ne olur? Bu durumda vitesi "P" 'ye almanın bir anlamı olmaz diye düşünüyorum doğru mu?

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 09:21
gönderen cenknalbantoglu
Ne kadar doğru bilmiyorum ama bir ay önce ön şaftım bakım için söküldüğünde usta aracını eğer rampaya bırakacaksan el frenini çekmeyi unutma yalnız P konumunda bırakırsan biri yaslanırsa araç hareket eder haberin olsun demişti nedenini sorunca da Hakan senin dediğin şanzımandaki P konumundaki kilidin ön tekerlere doğru olduğunu ön şaft olmadığı için o kilidin çok fazla önemi olmadığını söyledi.Bende buna istinaden 3 gün aracı düz zeminde park halinde bırakıp önlü arkalı takoz bırakmıştım neme lazım diye.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 09:48
gönderen Offroadpassion
Bu durumda iki çeker araçlar ne yapacak :?: önde şaftı yok veya arkada şarf def. yok :?: ;) Çok uzmanı değilim ama benimde aklıma bu soru geldi..

Orta defransiyeli olan 4 çeker araçlar veya süreki 4x4 konumda olan araçlarda ön şatf olmaması durumunda bu sistem devre dışı kalabilir, ama 2H pozisyonu olanlar ve sadece iki çeker araçlar için P konumu bence %100 sabitler :roll:

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 10:04
gönderen Selcuk ozupek
taner.eraslan yazdı:Bu yazılanlardan anladığım kadarıyla otomatik vitesli arabalarımızı yokuşta park ederken el frenini çekmeyip vitesi "P" konumuna almamız tek başına yeterli. Doğru mu anlamışım?

Hemen aklıma şu soru geldi. Anlaşıldığı kadarıyla şanzıman içerisinden hareket engelleniyor. Bir çeşit fren gibi. Fakat arabanın yürüyüp gitmemesi için şanzıman ile tekerleklerin birbirine bağlı durumda olması lazım demektir. Arazi vitesi 2H iken ön tekerleklerin şanzımana bağlı olmadığını düşünürsek "P" pozisyonu sadece arka tekerleklerin dönmesini önleyecektir (tıpkı el freni gibi) doğru mu? Aklıma gelen soru bu değildi morgulus Asıl sorun arazi şanzımanını yanlışlıkla "N" pozisyonunda bırakırsak ne olur? Bu durumda vitesi "P" 'ye almanın bir anlamı olmaz diye düşünüyorum doğru mu?
Bir yerde okumuştum, otomatik vitesli araçlarda, yokuşta park yapıldığında, önce vitesin boşa (N) alınması, sonra el freninin iyice çekilmesi ve kaydırıp kaydırmadığının kontrol edilmesi, ve sonrasında vitesin P ye alınması gerekiyormuş.
Aksi taktirde, viteas kolunu P ye alıp bırakırsak araç şanzuman dişlilerini sıkıştırarak sabit duracağı için tekrar vitesi D konumuna aldığında araç sarsılacak, şanzuman dişlilerinden ses gelecek ve bu devamlı yapılırsa dişliler hasar görecektir diye okumuştum.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 10:10
gönderen cenknalbantoglu
Offroadpassion yazdı:Bu durumda iki çeker araçlar ne yapacak :?: önde şaftı yok veya arkada şarf def. yok :?: ;) Çok uzmanı değilim ama benimde aklıma bu soru geldi..

Orta defransiyeli olan 4 çeker araçlar veya süreki 4x4 konumda olan araçlarda ön şatf olmaması durumunda bu sistem devre dışı kalabilir, ama 2H pozisyonu olanlar ve sadece iki çeker araçlar için P konumu bence %100 sabitler :roll:
Hakan sürekli 4 çeker olan araçlarda güç ilk öncelikle ön tekerlere gidiyor diye biliyorum araç gerektiğinde kendisi gücü dağıtıyor yanılıyorsam düzelt, benim araçta sürekli dört çeker olduğu için usta bana öyle demiş olabilir.2 çeker araçlarda ise güç tek yönde ve o zaman kilit görevini yapar tabiki

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 10:11
gönderen taner.eraslan
Selcuk ozupek yazdı:
taner.eraslan yazdı:Bu yazılanlardan anladığım kadarıyla otomatik vitesli arabalarımızı yokuşta park ederken el frenini çekmeyip vitesi "P" konumuna almamız tek başına yeterli. Doğru mu anlamışım?

Hemen aklıma şu soru geldi. Anlaşıldığı kadarıyla şanzıman içerisinden hareket engelleniyor. Bir çeşit fren gibi. Fakat arabanın yürüyüp gitmemesi için şanzıman ile tekerleklerin birbirine bağlı durumda olması lazım demektir. Arazi vitesi 2H iken ön tekerleklerin şanzımana bağlı olmadığını düşünürsek "P" pozisyonu sadece arka tekerleklerin dönmesini önleyecektir (tıpkı el freni gibi) doğru mu? Aklıma gelen soru bu değildi morgulus Asıl sorun arazi şanzımanını yanlışlıkla "N" pozisyonunda bırakırsak ne olur? Bu durumda vitesi "P" 'ye almanın bir anlamı olmaz diye düşünüyorum doğru mu?
Bir yerde okumuştum, otomatik vitesli araçlarda, yokuşta park yapıldığında, önce vitesin boşa (N) alınması, sonra el freninin iyice çekilmesi ve kaydırıp kaydırmadığının kontrol edilmesi, ve sonrasında vitesin P ye alınması gerekiyormuş.
Aksi taktirde, viteas kolunu P ye alıp bırakırsak araç şanzuman dişlilerini sıkıştırarak sabit duracağı için tekrar vitesi D konumuna aldığında araç sarsılacak, şanzuman dişlilerinden ses gelecek ve bu devamlı yapılırsa dişliler hasar görecektir diye okumuştum.
Doğrudur. Zira otomatik şanzımanın "P" konumunda kilitlenip kalması gibi bir durum var bildiğim kadarıyla. Hatta bu durumdan kendi imkanlarınızla nasıl kurtulacağınız aracın kitabında yazıyor. Vites kolunun altında bir kapak var orayı söküp bir takım müdahaleler yapıyorsunuz. Uydurmuyorumdur inşallah morgulus Yani böyle bir kısım var kitapta o kesin de yokuşta bırakmakla alakası var mı ona emin değilim

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 10:17
gönderen taner.eraslan
cenknalbantoglu yazdı:
Offroadpassion yazdı:Bu durumda iki çeker araçlar ne yapacak :?: önde şaftı yok veya arkada şarf def. yok :?: ;) Çok uzmanı değilim ama benimde aklıma bu soru geldi..

Orta defransiyeli olan 4 çeker araçlar veya süreki 4x4 konumda olan araçlarda ön şatf olmaması durumunda bu sistem devre dışı kalabilir, ama 2H pozisyonu olanlar ve sadece iki çeker araçlar için P konumu bence %100 sabitler :roll:
Hakan sürekli 4 çeker olan araçlarda güç ilk öncelikle ön tekerlere gidiyor diye biliyorum araç gerektiğinde kendisi gücü dağıtıyor yanılıyorsam düzelt, benim araçta sürekli dört çeker olduğu için usta bana öyle demiş olabilir.2 çeker araçlarda ise güç tek yönde ve o zaman kilit görevini yapar tabiki
O dediğin Duster benzeri araçlarda öyle. Harbi arazi araçlarında hem ön hem arka aksa sürekli güç gidiyor diye biliyorum ben (istisnalar var ama konu dağılmasın diye girmiyorum)

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 10:47
gönderen othar
Kısaca toparlamak gerekirse, yapılması gereken ve birçok araç kullanma kılavuzunda yazan ve hatta yurt dışında öğretilen şudur.

Araç durdurulur, frene basıyorken el freni en yüksek konumuna kadar çekilir, ayak frenden çekilir. araç düz ise motor stop edilir ve yokuşta ise yokuşun ters istikametin deki vitese takılır ve araçtan inilir. araç otomatik ise (tercihen) araç stop edilmeden önce P konumuna alınır ve araçtan inilir.

Hava aşırı soğuk olduğu durumlarda mümkün olduğunca araç düz zemine bırakılmaya çalışılır, el freni en yüksek konumundan bir-iki diş aşağıda çekilir. Yokuşta ise araç bunlara ek olarak mümkün ise lastiklerden birikaldırıma dayandırılır yada takoz konur.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 11:29
gönderen Offroadpassion
cenknalbantoglu yazdı:Hakan sürekli 4 çeker olan araçlarda güç ilk öncelikle ön tekerlere gidiyor diye biliyorum araç gerektiğinde kendisi gücü dağıtıyor yanılıyorsam düzelt, benim araçta sürekli dört çeker olduğu için usta bana öyle demiş olabilir.2 çeker araçlarda ise güç tek yönde ve o zaman kilit görevini yapar tabiki
Yeni sistem 4 Çekerlerde Visco Coupling ve Bir Bilmemne Coupling diye bir sistem var bunlar düğme ile yönetilebilir durumda
Gerekirse 4x4'e geç (Auto 4x4) Veya Sürekli 4x4 seçenekleri var. Bizin Suzukiler bilgiğin eski klasik herşey birbirine dişlilerle bağlı, Jeep eski modelleri seninkide dahil eski klasik 4x4 sistem.

Otomatikte durunca frene basılı tutma gerekliliğide şamzuman içindeki kilit sistemi (Yukarıdaki 1. mesaj içi fotolar) devreye girmesi için o sistemin durmun olması gerekiyor. Hatta (P) pozisyonunda frenden ayak çekilinde araba biraz ileri geri oynarya o kilit sis. devreye girip stop tırnağı/seti nin dişlideki yerine oturması sebepli..

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 12:44
gönderen cihangirx
acaba p de iken manuel viteslereki gibi birinci vitese takmış gibimi oluyor eger öyle ise motora güç biniyor rampa aşşagı ıtelesek gider yani cenk in ustasının şaft yokken el frenini çek demesiniden bunu çıkardım :roll:

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 17:27
gönderen Demirhan
othar yazdı:Kısaca toparlamak gerekirse, yapılması gereken ve birçok araç kullanma kılavuzunda yazan ve hatta yurt dışında öğretilen şudur.

Araç durdurulur, frene basıyorken el freni en yüksek konumuna kadar çekilir, ayak frenden çekilir. araç düz ise motor stop edilir ve yokuşta ise yokuşun ters istikametin deki vitese takılır ve araçtan inilir. araç otomatik ise (tercihen) araç stop edilmeden önce P konumuna alınır ve araçtan inilir.

Hava aşırı soğuk olduğu durumlarda mümkün olduğunca araç düz zemine bırakılmaya çalışılır, el freni en yüksek konumundan bir-iki diş aşağıda çekilir. Yokuşta ise araç bunlara ek olarak mümkün ise lastiklerden birikaldırıma dayandırılır yada takoz konur.
Başka bir konu başlığı altında kısaca kendi yaptığımı ozetlemiştim. Bir de burda yazıp yorum alayım:
Aracı park pozisyonuna getiririm. Vitesi N ye alır el frenini sonuna kadar çeker ve frenden ayağımı kaldırıp butun yuku el frenine bindiririm. Aracımı stop ettikten sonra frene basar ve vitesi P konumuna alırım daha sonra çıkarım araçtan.
Ayrıca kırmızı ışıklarda bekleme süresi 30-35 sn veya üzeri ise vitesi N ye alır beklerim. Bu surelerin altındaysa hiç dokunmam.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 06 Oca 2016 22:46
gönderen othar
Demirhan yazdı: Başka bir konu başlığı altında kısaca kendi yaptığımı ozetlemiştim. Bir de burda yazıp yorum alayım:
Aracı park pozisyonuna getiririm. Vitesi N ye alır el frenini sonuna kadar çeker ve frenden ayağımı kaldırıp butun yuku el frenine bindiririm. Aracımı stop ettikten sonra frene basar ve vitesi P konumuna alırım daha sonra çıkarım araçtan.
Ayrıca kırmızı ışıklarda bekleme süresi 30-35 sn veya üzeri ise vitesi N ye alır beklerim. Bu surelerin altındaysa hiç dokunmam.
P konumuna alındığında yukarda resimlerde görülen kilitleme parçasına yük bindirmemiş olursunuz bu şekilde, düz araç mantığıyla aynı yük frende olur şanzıman yardımcı fren gibi çalışır bu durumda.. bence bi sorun yok.. N konumuna hareket halinde almadığınız sürece veya gaza basarken N den D veya R ye atmadığınız sürece sorun olmaz. beklerken N ye almanında bir sorun yaratacağını düşünmuyorum :!: (türbin ve yağlama konusu nasıl N'de iken ona bakmak lazım) :!: , ama maksat benzinden tasarruf sağlamak ise düz vites araç öneririm :)

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 07 Oca 2016 08:35
gönderen Demirhan
Düzden otomatiğe geçtim zaten geri dönüş yapmam :) sadece şanzıman sağlığı için oneriyor insanlar o yüzden beklerken N ye alıyorum.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 07 Oca 2016 19:55
gönderen taner.eraslan
Peki şunu sorayım. Bu başlık neden açıldı? Soğukta el freni yapışıp kalıyor ve araç otomatik vites ise ne yapacağız? Görünen o ki "P" konumuna alıp öyle bırakacağız. Tıpkı manuel vitesli arabayı viteste bıraktığımız gibi. Gerçekten böyle mi oluyor? "P" konumunda bırakıp gidebiliyor muyuz yokuşta?

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 09 Oca 2016 20:51
gönderen Demirhan
Biraz internette araştırma yaptım. Kimse P ye alıp öylece bırakmayı tavsiye etmiyor. Yuku el frenine bindirip öyle P ye alın diyorlar genelde.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 10 Oca 2016 00:01
gönderen e.deren
Benim bildiğim ve herzaman yaptığım aracı park edeceğim zaman araci N konumuna alip el frenini tam cekip aracı ondan sonra P konumuna aliyorum rampa aşağı once P konumuna bindirip sonra el freni cekince hareket edeceğim zaman P den cikarmak zor ve vuruntu da şiddetli oluyor

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 11 Oca 2016 04:37
gönderen tb2ndy
e.deren yazdı:Benim bildiğim ve herzaman yaptığım aracı park edeceğim zaman araci N konumuna alip el frenini tam cekip aracı ondan sonra P konumuna aliyorum rampa aşağı once P konumuna bindirip sonra el freni cekince hareket edeceğim zaman P den cikarmak zor ve vuruntu da şiddetli oluyor
İlker'cim,
Senin bu yazdıklarından sonra bende aynısını yapacağım artık, benim aracın ağırlığı 3 tona yakın, vuruntulu olmak ne kelime kendi kendime diyordum birgün şanzımanı alacağız kucağımıza diye, iyi oldu yazdığın, çok sağolasın.
Selamlar.

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 11 Oca 2016 08:33
gönderen e.deren
Rica ederim abi sende sağol ;)

Re: Otomatik Vites Araçlarda Park Pozisyonu Çalışma Sisteml

Gönderilme zamanı: 24 Mar 2016 17:10
gönderen erkan-rkn
Aldığım duyumlara ve sıkıntılı otomatik şanzıman sahiplerinin ifalerine göre otomatik vitesi enson P'ye takmamız gerekiyor.
1- Araç tamamen duracak
2- El freni çeklecek
3- Vites N -yani boşa alınacak
4- Ayak frenden çekilecek bu arada (yolcu ve yük varsa inecek).
5- Frene basıp P'ye takılıp stop edilecek.
Zor ama alışınca kolay.